Gülümse... Hadi Gülümse...


Hem Sezen Aksu'nun müzik yolculuğunda, hem de Türk popunun tarihinde dönüm noktası olmuş, en az (hatta belki daha da fazla) "Sen Ağlama" kadar büyük etki yaratmış bir başka Sezen albümü de hiç kuşkusuz "Gülümse"dir. Türk popunun ritmi bu albümle hızlanır, dans edilip, eğlenilebilir hale gelir ve ardından da doksanların büyük pop patlaması gelir zaten.




1991 yılı Mayıs ayında müzisyen Soner Olgun, Boom Müzik dergisi için Sezen Aksu ile bir röportaj yapar ve bu röportaj derginin Haziran sayısında yayımlanır. Sezen Aksu'nun yeni albümünün (o günlerdeki deyimiyle "kasetinin") ilk röportajıdır bu.


"Şaka değil, ürküyorum." der Sezen. "Beğenilmezse diye korkuyorum. Ya birileri daha iyisini yaparsa diye tedirgin oluyorum." Devam eder sonra iç döker gibi: "Benim bütün çalışmalarım zorlu, hatta kanlı olurdu ama bu çalışmam hepsine fark attı. Bu defa kan gövdeyi götürdü!"


O albümün adı "Gülümse"dir ve kaset de üçüncü yılındaki derginin dokuzuncu sayısıyla aynı gün, 1 Haziran 1991 günü piyasaya sürülür.

Soner Olgun, röportaj esnasında albümdeki şarkıları da tek tek dinler ve aldığı notları okuyucuyla paylaşır. Olgun'un affına sığınarak bu notları ben de şarkılarıyla beraber paylaşacağım burada.


"Albüm, sözlerini Aysel Gürel'in yazdığı, müziği Onno Tunç'a ait "Hadi Bakalım"la başlıyor. Albümün hareketli "hit" adaylarının başında. "Şinanay" olur mu bilemem ama, onun yerine oynuyor bu şarkı."


Bırakın "Şinanay"ın yerine oynamayı filan, Türk popunun gelmiş geçmiş en büyük hiti oldu bu şarkı ve tek başına bu albümün üç milyon kopya satılmasında büyük rol oynadı.

1991 yılının Ağustos ayında şarkı istisnasız her yerde çalıyor, memlekette "Hadi Bakalım" fırtınası yaşanıyordu. Eylül ayında aşağı yukarı aynı günlerde yayımlanan iki albümde "Hadi Bakalım" farklı yorumlarla çıkacaktı dinleyici karşısına. Bunlardan biri udi şarkıcı Sinan Özen'in "Aşık Olmak İstiyorum" adını taşıyan albümüydü. Sinan Özen şarkının "arada hicaz arada caz nefesler" bölümünü nedendir bilinmez, "arada hicaz ara kaçar nefesler" diye söyleyerek farklı bir yorum getirmeyi tercih etmişti.


Aynı günlerde piyasaya çıkan Ümit Besen albümü "Gökkuşağı"nda da şarkı, taverna üslubunda icra ediliyordu.


1991 yılı bitmeden, Kasım ayında piyasaya çıkan "Aboneyim Taverna" adlı albüm, o günlerin yeni moda pop şarkılarını, seksenlerin taverna müziğiyle bir araya getiriyordu. Henüz Telif Hakları Yasası işletilemediği için, isteyen istediği şarkıyı alıp söyleyebiliyor, kimse kimseden izin alma, telif ödeme ihtiyacı hissetmiyordu. Bu tarz söyleyeni belirsiz karma kasetler hem çok satıyor hem de düşük maliyet nedeniyle çok kar bırakıyordu.


Nitekim bu kasette de şarkıları söyleyenlerin adı sanı belli değildi. Sadece "Müzik Yönetmeni" ifadesinin karşısında Metin Özülkü yazıyordu. Bir kaç yıl sonra anlaşılacaktı ki, bu kasette "Hadi Bakalım"ı seslendiren de Eda Özülkü'den başkası değildi.

"Hadi Bakalım" 1992 yılında Almanya'da hem CD "single", hem 45'lik plak, hem de 12 inch (dev 45'lik) olarak basıldı. Bu baskılarda şarkının 2 farklı "mix"inin yanı sıra enstrümantal versiyonu da bulunuyordu.
 

"Müzik ve düzenlemesini Onno Tunç'un yaptığı "Tutsak"ın sözleri; Sezen Aksu, Ece Aksoy, Onat Kutlar, Ersin Salman ve Onno Tunç tarafından birlikte yazılmış. Belli bir kesimde çok tutabilecek hüzünlü bir aşk şarkısı." 


"Tutsak"ı Sezen Aksu'dan sonra ilk söyleyen Kibariye oldu. Şarkı Kibariye'nin 1991 yılı Kasım ayında yayımlanan "1 Numara" adlı albümünde yer alıyordu.


2007 yılında yayımlanan "Onno Tunç Şarkıları" adlı saygı albümünde, şarkıyı bu defa Nilüfer seslendirdi.


"Üçüncü şarkı "Ne Kavgam Bitti Ne Sevdam", Sezen Aksu duyarlılığını yansıtan sözleriyle etkili olacaktır sanırım.
(Soner Olgun burada yanlış bir bilgi veriyor; zira sözler Aysel Gürel'e ait.) Müzik ve düzenleme Onno Tunç."


"Hadi Bakalım"la birlikte bu şarkı da o yıl yayımlanan Ümit Besen ve Sinan Özen albümlerinde yer aldı.



Senenin "hit" şarkılarından biri olarak "Aboneyim Taverna" albümüne de giren "Ne Kavgam Bitti Ne Sevdam", bu albümde yine Eda Özülkü tarafından seslendirilmişti.

Şarkıyı o yıl albümüne alan isimlerden biri de Kibariye oldu. Kibariye'nin "1 Numara" adlı albümündeki Sezen Aksu şarkılarından biri de buydu.


"Ne Kavgam Bitti Ne Sevdam", 2006 yılında bu defa Gülşen tarafından yeniden seslendirildi. Gülşen'in "Yurtta Aşk Cihanda Aşk" adı verilmiş albümünde şarkının iki farklı versiyonu yer alıyordu.



"Kemal Burkay'ın şiiri, Arto Tunç'un müziği ve Onno Tunç'un düzenlemesiyle oluşan "Gülümse" bana göre albümün en iyi, en keyif veren şarkısı. Albüme adını veren bu şarkı da "Belalım"ın yerine oynuyor kanımca. (Soner Olgun'da illa bir "yerine oynatma" durumu var yalnız.)


Albümün "cover" yapılmayan iki şarkısından biri olan "Gülümse", geçtiğimiz günlerde, 2011 yılının Mayıs ayında Seher Dilovan tarafından yeniden seslendirildi. Şarkı, Dilovan'ın "Gülümse" adını verdiği "maxi-single"da yer alıyor.


"A yüzünün son parçası "Güllerim Soldu". Söz ve müzik Sezen Aksu'ya, düzenleme Onno Tunç'a ait. Tansiyonu yüksek bir "kara aşk" şarkısı bu da..."


"Güllerim Soldu", 2006 yılında yayımlanan "Günce Volume II" adlı albümde Günce Koral tarafından yeniden seslendirildi.


"B Yüzünün ilk parçası "Vazgeçtim" bence şok bir şarkı. Ara Dinkçiyan'ın müzikleyip, solist çaldığı bu şarkının sözleri Sezen Aksu'ya, yalın ama yerli yerinde düzenlemesi de Onno Tunç' ait. Rakıcıları uçurur bu şarkı.


"Vazgeçtim" Kibariye'nin 1991 basımı "1 Numara" adlı albümünde de yer aldı.


Şarkıyı aynı yıl Mine Koşan da "Adım Gibi Biliyorum" adı verilmiş albümünde seslendirdi.


"Vazgeçtim"in Müslüm Gürses yorumu ise Gürses'in 2008 yılında yayımlanan "Sandık" adlı albümünde yer aldı.
 

"Ünlü Yunan besteci Aleksiu'nun müziğine, Sezen Aksu'nun söz yazdığı ve Atilla Özdemiroğlu tarafından düzenlenen "Her Şeyi Yak", melodik yapısının akılda kalıcılığı ile şanslı." 

(Burada Soner Olgun değil, Sezen Aksu - Onno Tunç yanılıyordu. Zira şarkının orijinalini Haris Alexiou seslendiriyordu evet ama bestesi ona ait değildi. Şarkının bestecisi Thanou Mikroutsikou idi ve bu gerçek şarkı popüler olduktan nice sonra ortaya çıktı.)


Şarkı önce Ümit Besen'in "Gökkuşağı" adlı albümünde yer aldı. Ümit Besen bu albümde "Gülümse"den tam üç şarkı söylemişti ve bu da üçüncüsüydü.


"Her Şeyi Yak"ı aynı yıl  albümüne alan bir başka piyanist şantör de Ferdi Özbeğen oldu. Şarkı "Beni Yak Kendini Yak" adıyla Özbeğen'in "Şarkılarım" adlı albümünde yer aldı.


Şarkı, Sibel Can'ın 1992 yılında yayımlanan "Bir Güneş Batışında" adlı albümde de, "Beni Yak Kendini Yak" adıyla dinleyici karşısına çıktı.


2003 yılında yayımlanan ve Duman'ın canlı konser kayıtlarından oluşturulan "Konser" adlı albümde "Her Şeyi Yak"ın "rock" versiyonu da  yer alıyordu.


2004 yılında "rapper" Erci-E, şarkıyı kendi yazdığı ve seslendirdiği "rap" sözlerle harmanlayarak yeniden  kurguladı. Bu deneme, Erci-E'nin "Bin Arabama" adlı albümünde yayımlandı.


2006 yılında Ahmet Koç'un "Sağanak" adlı albümünde şarkıyı enstrümantal bir düzenlemeyle dinledik bu defa.


2007 yılında ise Barış Akarsu'nun ölümünden sonra yayımlanan "Ayrılık Zamansız Gelir" adlı albümde "Her Şeyi Yak"ın Akarsu tarafından yapılmış kaydı da yer alıyordu.


"Ümit Yaşar Oğuzcan'ın şiiri, Arto Tunç tarafından müziklenip, Onno Tunç tarafından düzenlenmiş ve "Namus" ortaya çıkmış. Fırlama şarkı, denilir mi bilemiyorum ama bence böylesi bir tanım yakışıyor bu şarkıya. 


"Namus" hali hazırda, "Gülümse" albümünde herhangi bir şarkıcı tarafından yeniden seslendirilmemiş tek şarkı.

"Söz ve Müziği Sezen Aksu'ya ait "Seni Kimler Aldı", Fuat Güner'in düzenlemesiyle karşımızda. Aksu yine yakıcı bir karamsarlıkta."


Ş
arkıyı alaturka şarkıcısı Gökhan Sezen, 2006 yılında yayımlanan "Yorumcu" adlı albümünde yeniden seslendirdi. 


2010 yılında ise bu defa şarkıya Serhan Sokulgan'ın ""Sahip" adı verilmiş "maxi-single"ında rastladık.


2011 yılında vizyona giren ve yönetmenliği Özcan Deniz tarafından yapılan "Ya Sonra" adlı filmin "soundtrack" albümünde "Seni Kimler Aldı"nın orijinal Sezen Aksu yorumu ile birlikte, Özcan Deniz'in seslendirdiği "remix" versiyonu da bulunuyordu.


"Sözleri Aysel Gürel'e, müziği Onno Tunç'a ait olan "Değer mi?", geçen çalışmadan tanıdığımız bir şarkı. Onno Tunç'un yeni bir düzenlemesiyle yeniden sunuluyor. Sezen Aksu bu şarkının İngilizce versiyonunun, bu düzenlemeyle TV'den yayınından sonra çok talep aldığını ve bu yüzden yeni kasette de "Değer mi?"nin yeni versiyonuna yer verdiklerini belirtiyor."

O zaman biz de önce şarkının bahis konusu İngilizce versiyonunu izleyelim. Şarkının bu kaydı Sezen Aksu'nun Türkiye'de yayımlanan hiç bir albümünde yer almadı.


"Değer mi?, bir önceki albümde, yani "Git"te yayımlandıktan sonra, 1987 yılında piyanist şantör Metin Onur'un "Birtanem" adlı albümünde yer almıştı.


2008 yılında ise Gece Yolcuları tarafından şarkı yeniden seslendirildi ve grubun "Kalbin Kadar Yakın" adlı verilmiş albümlerinde yer aldı.
 

Y
azıyı referans aldığımız Soner Olgun röportajının son cümleleriyle nihayete erdirmek isterim: "Siyah, dantel işlemeli, transparan bluzu, kızıl saçlarıyla yeni uçuşların eşiğinde gülümsüyor Sezen Aksu. Yine çok satacak, belli. Sesi, bu kez daha çok enstrümanlardan biri olmuş, iyice geriye alınmış. Farklı bir "sound"la karşı karşıyayız. Belkiş başka bir şarkıcı için çok büyük bir risk olabilecek bu "sound" deneyi, Sezen Aksu imzasıyla moda bile olabilir. Kanlı bir çalışmanın ardından "gülümse"yen bir Sezen Aksu var şimdi karşımızda."




HAZİRAN 2011

Yavuz Hakan Tok

4 yorum:

  1. Hakan Bey bu listede Rojin'i unutmuşsunuz. "Vazgeçtim"i Sezen Aksu'nun özel izniyle Kürtçe "Nemadivim" adıyla seslendirmişti. Saygılar. (http://www.youtube.com/watch?v=DgEBQCwUuNk)

    YanıtlaSil
  2. Teşekkürler, ilk fırsatta ekleyeceğim.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba Hakan Bey Eda-Metin Özülkü çiftinin gayrı resmi albümünü ("Yarım Elma") dinlerken "Hadi Yandan" şarkısında "Namus" şarkısının alıntılandığını fark ettim. Namus'un cover'ı yapılmamış ama sample'ı yapılmış. Bilginize. Saygılar.

    Not: "Yarım Elma"ya TTNet Müzik'ten ulaşılabiliyor.

    YanıtlaSil
  4. Sezen AKSU-Hadi Bakalım parçasının introsundaki Toplu keman pasajı o yıllarda dünyada fırtına gibi esmeye başlayan technotronic-pump the jam inin introsundaki synth keman bölümüne şiddetli bir şekilde benzemektedir.Sanırım o yıllarda yeni patlayan tekno akımını bu bu şarkıda iyi bir şekilde kullanmak istemişler
    F.ÖZTÜRK

    YanıtlaSil