Işıl Yücesoy - "En İyileriyle"

"YA ONUNLA YA ONSUZ"


Ossi Müzik yıllardır kimsenin yapmaya cesaret edemediğini yapıyor ve Türk popunun bugünlere gelmesine katkıda bulunmuş farklı isimlerin eksiksiz diskografilerini yayınlamaya devam ediyor. Atilla Atasoy ve Coşkun Demir’den sonra şimdi de popüler müziğin en kişilikli kadın seslerinden Işıl Yücesoy’un bütün şarkıları (üstelik daha önce yayınlanmamış bir “bonus” şarkıyla birlikte) şu anda elinizde tuttuğunuz albümle bugünlere ulaşıyor.

Heybetli sesi ve görüntüsüyle hafızalarımıza kazınan Işıl Yücesoy, “on parmağında on marifet” tabirini fazlasıyla hak eden bir isim.  Yaptığı her işi mükemmel yapmış, şarkıcılık kariyeri boyunca da bir tek boş şarkı söylememiş. Bu albümü dinlerken onun söylediği her şarkının anılarımızın bir yerinde hala taptaze durduğunu bir kez daha fark edeceksiniz.

1945 yılında Kırklareli’nde doğdu. Sanatla içiçe bir ailede hayata gözlerini açmıştı. Babası müzik öğretmeni olan ve bu sayede küçük yaşlarda piyano çalmayı öğrenen Işıl Yücesoy’un dedesi bestekar Giriftzen Asım Bey, halası ise Türk tiyatrosunun büyük oyuncularından Muazzez Kurdoğlu idi. İstanbul’da devam ettiği orta öğrenimi boyunca altı yıl süreyle okulun voleybol takımının kaptanlığını yaptı. Liseyi bitirdiği günlerde Rasimpaşa Spor Kulübü onu transfer etmiş, profesyonel sporcu olma yolunda ilk adımı atmıştı ki, sanat ağır bastı.

Ankara Devlet Konservatuarında oyunculuk eğitimi alan Işıl Yücesoy, mezun olur olmaz Devlet Tiyatrolarında oyuncu olarak sahneye çıkmaya başlayacaktı. Altı yıl süren bu dönemden sonra bir takım sorunlar nedeniyle Devlet Tiyatrolarından ayrıldı. O günlerde gelen teklifleri değerlendirerek 1975 yılında şarkıcı olarak sahneye çıkmaya başladı. Aynı yıl ilk 45’liği “Çalamazsın Mutluluğu / Köye Geldi Bir Gelin” yayınlandı.

Bu ilk 45’liği Işıl Yücesoy kendi imkanlarıyla finanse etmiş, ancak 45’lik Coşkun Plak etiketiyle yayınlanmıştı. Daha ilk plağında kırk yıllık şarkıcılara taş çıkaran şarkı söyleme tekniği ve güçlü sesiyle dikkatleri üzerine çeken Işıl Yücesoy, o günlerde tek kanallı televizyonda boy göstererek şöhretini perçinleyecek, herkes bu olağanüstü şarkıcının Türk popu için ne denli önemli bir kazanç olduğu konusunda hemfikir olacaktı.

O artık sahnelerin aranan isimlerinden biriydi. İşine gösterdiği özen ve titizlik nedeniyle gün aşırı plak yayınlanan o günlerde, ikinci 45’liğini piyasaya çıkarmak için acele etmeyen Işıl Yücesoy’un, 1977 yılı içerisinde iki 45’liği yayınlandı. “İçmeden Sarhoş / Açılmamış Mektup” ve “Sen Seni / Bir Var Bir Yok”. Evren plak etiketiyle piyasaya sürülen bu plakların masrafları da yine kendisi tarafından karşılanmıştı. Başından itibaren birlikte çalışmakta olduğu Fikret Şeneş’in yazdığı her şarkı sözünü, söyleyecek şarkıcının kişiliğine ve şarkıcılık yeteneklerine göre şekillendirmesindeki ustalığı, Yücesoy’un üstün şarkıcılık performansıyla bir araya gelince ortaya yine mükemmel bir iş çıkmıştı. Her iki plak da, yayınlandığı dönemin en kalburüstü çalışmaları olarak müzik tarihine geçti.

1978 yılında kendi firması Orient Plak’ı kuran Işıl Yücesoy, son 45’liğini bu firmadan yayınladı. Sahne çalışmalarında İngilizce, İtalyanca ve Rusça şarkılar söylemiş, ilk plaklarında Türkçe sözlü yabancı şarkılar seslendirmişti. Üçüncü 45’liğinde yer alan “Sen Seni” onun plaklarında seslendirdiği ilk Türk bestesiydi. Dönemin gözde bestecisi Selami Şahin’in imzasını taşıyan bu şarkının kazandığı başarının ardından dördüncü ve son 45’likte bu defa iki Selami Şahin bestesi yer alacaktı : “Ya Seninle Ya Sensiz / Sen İnanma”. Bu 45’lik, özellikle A yüzünde yer alan şarkıyla o günlerin en gözde plaklarından biri oldu ve yıllar boyu bir çok şarkıcı tarafından seslendirilmesine rağmen, Işıl Yücesoy’un dinleyenin tüylerini diken diken eden muazzam yorumuyla Türk popunun en sağlam hitlerinden biri olarak hafızalara kazındı. 

Işıl Yücesoy’un ilk ve tek albümü yine Orient Plak etiketiyle 1979 yılında yayınlandı. Sadece dört 45’lik plakla Türk popunda kendine ait bir ekol yaratmayı başarmış bu müthiş şarkıcının bir albüm dolusu şarkıyla karşımıza çıkması doğrusu az şey değildi. Bu albüm de tıpkı 45’likler gibi Yücesoy’un hiçbir zaman işin kolayına kaçmamasının, her zaman en mükemmelini bulana dek uğraşıp didinmesinin getirdiği kusursuzluğu taşıyordu. Popun klasikleri arasına girecek “Çıkmaz Sokak” başta olmak üzere her şarkısıyla dört dörtlük bu albümde Işıl Yücesoy ilk kez bir de kendi bestesini seslendiriyor, bu alanda da ne denli iddialı olabileceğini ispat ediyordu. “Bir Evet Yeter” adı verilmiş bu albüm onun şarkıcılık kariyerinin son plağı oldu. Sonrasında kendi isteğiyle müzik piyasasından çekilen ve tiyatro sahnesine geri dönen Yücesoy’un 1981 yılında kaydedilmiş ancak yayınlanmamış “Seviyorum” adlı şarkısı da elinizde tuttuğunuz bu albümle ilk kez dinleyici karşısına çıkıyor. Eksiksiz bir diskografi ve bir de meraklılarını çılgına çevirecek bir “bonus” ! Daha ne olsun ?


Hakan Eren, plaklarda ve arşivlerde kalmış Türk pop müzik tarihini bugünlere taşımada gösterdiği insanüstü çaba ve geceli gündüzlü harcadığı onca emeğin karşılığını bu albümlerle alıyor. Onun hayalleri gerçek oluyor, bize de bu keyfi yaşamak düşüyor. Ossi Müzik adı pop müzik tarihine altın harflerle yazılacak, gün gibi aşikar.

Belki tanıyor, biliyor ve sesini özlüyordunuz, belki bu sesi şarkı söylerken ilk kez dinleyeceksiniz. Sesiyle notalara ve kelimelere dokunuşundaki ustalık, şarkı sözlerinin anlattıklarını yüreğinizde hissetmenize neden olacak o benzersiz yorum ve kusursuz teknik sizi derinden etkileyecek. Türk popunun emsalsiz bir sesiyle daha yeniden buluşmaya hazır mısınız ? “Yalnız bir mevsim değil, yalnız bir bahar değil, her zaman her yerde, ya onunla ya onsuz.”

MART 2005

Yavuz Hakan Tok

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder