Bu Blogda Ara

17 Ekim 2012 Çarşamba

Aşkın Küçük Albüm Büyük 2


SEVGİLİYE (B YÜZÜ)


“Sevgiliye” albümü bir taraftan çok beğenilir ve büyük satış rakaları yakalarken, bir taraftan da eleştirilere maruz kalıyordu. Eleştirilerin odak noktası Aşkın Nur Yengi’nin şarkı söyleme stilinin ve sesinin Sezen Aksu’ya çok benzemesiydi. Özellikle vurguları adeta Sezen’in kopyası gibiydi. Bir başka eleştiri ise bu kadar genç bir şarkıcının, şarkıların büyük çoğunluğunda yaşının çok üzerinde duygu ve duyarlılıklarını dile getiriyor olmasıydı.


Aslına bakarsanız eleştirilerde haklılık payı yok değildi. Zira bu albümü bir Sezen albümü olmaktan alıkoyan tek şey Sezen’in sesinin olmayışıydı. Şarkıları Aşkın yerine Sezen söylese, basbayağı bir Sezen albümü dinliyor olabilirdik. Hatta biraz da o niyetle dinlediğimiz ve sevdiğimiz de bir gerçekti. Ancak 13 yaşından beri Sezen’le aynı sahnede, stüdyoda, hatta çoğu zaman aynı evde nefes alan, sadece müziği değil hayatı da bir bakıma Sezen’den öğrenen Aşkın’ın bu etkiden kendini tamamen sıyırması, daha ilk albümde kendi yolunu bulması elbette beklenemezdi. Nitekim benzerliğin ses rengiyle ilgili olmadığı da zaman içerisinde anlaşılacaktı.


Aşkın’ın gerek albümdeki şarkı sözleri, gerekse imaj olarak yaşından büyük göstermesi ise haklı bir eleştiri olarak Sezen’in de dikkatini çekecek ve bir sonraki albümde daha fazla sayıda ‘genç işi’ şarkı ve daha spor bir görüntüyle bu durum bertaraf edilecekti.

Albümün B yüzünü dinlemeye başlamadan önce, bir önceki yazıda kullandığım canlı konser kaydı videosuna gelen olumlu tepkileri göz önüne alarak, aynı konserden bir başka kaydı daha paylaşmak istiyorum. Kasetin A yüzünün son şarkısını bir de canlı olarak izleyelim/dinleyelim hadi.


Ve şimdi kaseti çeviriyor, B yüzünü dinlemeye başlıyoruz.

BAŞKA BİR ŞEY: Sözleri Ifigeneia Giannopoulou, bestesi ise Antonis Verdis’e ait olan bu şarkının Yunanca orijinali “”Anev Oron” adını taşıyordu ve ilk kez Pitsa Papadopoulou tarafından 1987 yılında seslendirilmiş, şarkıcının o yıl yayımlanan albümüne de adını vermişti. Oysa Aşkın Nur Yengi’nin albüm kartonetinde besteci olarak Paulo Pulo diye bir isim yazılmıştı. Muhtemelen o günlerin şartlarında ya asıl bestecinin ismi bulunamadığından ya da teliften kaçmak için uydurulmuş bir isimdi bu. Çünkü gerçekte Paulo Pulo diye biri yoktu.


Şarkının Türkçe sözlerini Sezen Aksu yazdı, düzenlemeyi ise Onno Tunç yaptı.


1990 yılında şarkıyı seslendiren bir başka isim de Sinan Özen oldu. Bu kayıt Özen'in o yıl yayımlanan ilk albümü "Kar Tanesi"nde yer aldı.


"Başka Bir Şey" 1991 yılında Meral Sezgin tarafından yeniden seslendirildi. Gerek hayat hikayesi, gerekse sesi Bülent Ersoy'a çok benzeyen ve seksenlerde sahnelerde adından epeyce söz ettiren Meral Sezgin'in 1991 yılında yayımlanan "Olmaz Böyle Şey" adlı albümünde şarkı bambaşka bir hal almıştı.


Şarkıyı 2007 yılında Betül Demir yeniden seslendirdi. Demir’in “Betül Demiremix” adı verilmiş albümüyle yer alan bu yeni versiyonunun düzenlemesi Mustafa Ceceli tarafından yapıldı.


Aynı yıl şarkıyı Aşkın Nur Yengi de yeniden seslendirdi. Sadun Ersönmez tarafından yapılan bu yeni düzenleme ise Yengi’in “Aşk’ın Şarkıları” adlı “best of” albümünde kullanıldı.


YAZIK: Şarkının söz ve müziği Sezen Aksu imazsı taşıyordu, düzenleme ise Onno Tunç tarafından yapılmıştı.


“Yazık” Hakan Peker’in 1990 yılı sonlarına doğru yayımlanan üçüncü albümü “Düş ve Fantezi”de de kullanıldı.


1991 yılında ise bu defa Metin Şentürk’ün “Bırakma Beni” adlı albümünde, bir potpurinin içinde dinledik şarkıyı.


Şarkının taverna versiyonu da aynı yıl, yani 1991’de, Atilla Kaya’nın “Süper ’91 adlı albümünde yer aldı.


“Yazık” o yıl Müşerref Akay tarafından alaturka formunda da seslendirildi. Bu düzenleme Akay’ın “Ala Gözlüm” adlı albümünde kullanıldı.


Şarkıyı 1991 yılında yeniden seslendirenlerden biri de Semiha Yankı oldu. Şarkının bu versiyonu Yankı’nın “Sevgi Üstüne” adlı albümünde kullanıldı.


Aşkın Nur Yengi, 2007 yılında “Aşk’ın Şarkıları” adı verilmiş albümünde “Yazık”ı yeniden seslendirdi.


2011 yılında ise bu defa arabeske yakın duran bir düzenlemeyle Ebru Gündeş tarafından seslendirilen  “Yazık”, Gündeş’in “Beyaz” adlı albümünde yer alan şarkılardan biri oldu.


AYRILMAM: Şarkı sözleri Giannis Parios’a, bestesi Antonis Vardis’e ait olan “Mi Milas” adlı şarkı, ilk kez 1987 yılında, Yunanistan’ın popüler kadın şarkıcılarından biri olan Pitsa Papadopoulou’nun “Anev Oron” adlı albümünde yayımlanmıştı. Yunan pop müziğinin klasiklerindan biri haline gelen şarkıyı daha sonra söz yazarı Parios başta olmak üzere başka isimler de seslendirecekti.


Şarkının Türkçe sözlerini Sezen Aksu yazdı. Düzenleme ise Turhan Yükseler’e aitti. Ancak albüm kartonetinde her nedense yine Paulo Pulo isminde var olmayan bir bestecinin adı geçiyordu.


“Ayrılmam” ilk kez 2005 yılında “rock” grubu Kargo tarafından yeniden seslendirildi. Şarkı, grubun çeşitli “cover” şarkılara yer verdiği “Yıldızların Altında” adlı albümünde kullanıldı.


2006 yılında "Ayrılmam"ı yeniden seslendiren ise bu defa Levent Yüksel oldu. Şarkının bu versiyonu Yüksel'in o yıl yayımlanan "Kadın Şarkıları" adlı albümünde yer alıyordu.


Şarkıyı Aşkın Nur Yengi 2007 yılında “Aşk’ın Şarkıları” adıyla piyasaya sürülen “best of” albümünde yeniden seslendirdi. Düzenleme bu defa Sadun Ersönmez tarafından yapılmıştı.


2012 yılında “Ayrılmam”, Emir Ersoy ve Projecto Cubano tarafından Latin bir düzenlemeyle yeniden yorumlandı. Şarkının bu düzenlemesini Duygu T. Tarhan seslendirdi.


ÖYLE BAKMA: Bu şarkı aslında 1989 yılı Eurovision şarkı yarışması Türkiye finali için Onno Tunç tarafından bestelenmiş bir şarkıydı. Sözlerini Sezen Aksu’nun yazdığı şarkı finalde Harun Kolçak tarafından seslendirilecekti. Ancak Ankara Arı Stüdyosundaki provalar sırasında ne olduysa oldu ve Onno Tunç son anda şarkıcısını değiştirerek “Öyle Bakma”yı Fatih Erkoç’a emanet etti.


Eurovision finalinde dereceye giremeyen “Öyle Bakma”, “Sevgiliye” albümününün hareketli şarkılardan biri olarak dillere düşecekti. Ne ki bu şarkıyı o günden bugüne yeniden seslendiren kimse olmadı.


SUSMA: Şarkının Yunanca orijinali “Tora Ki Ego Tha Ziso” adını taşıyordu ve ilk kez Haris Alexiou tarafından seslendirilmişti. Alexiou’nun 1984 yılında yayımlanan “Emfilios Erotas” adlı albümünde yer alan bu şarkının sözleri Giannis Parios, bestesi Hristos Nikolopoulos imzası taşıyordu.


Şarkının Türkçe sözlerini Sezen Aksu yazdı, düzenlemeyi ise Onno Tunç yaptı. Albüm kartonetinde şarkının bestecisinin “Haris Alexia” olduğu iddia ediliyordu.


“Susma”, Aşkın Nur Yengi tarafından 2007 yılında “Aşk’ın Şarkıları” albümü için yeniden seslendirildi. Ancak ilk versiyondaki o müthiş “kaaaaal”lar bu versiyonda her nedense kullanılmamıştı.


Şarkı 2012 yılında Gökhan Türkmen tarafından Joy Türk Akustik programında seslendirildi ve söz konusu radyoda sıklıkla çalınan bu kayıt daha sonra Türkmen’in “Ara” adlı mini albümünde de kullanıldı.


Bu albümü yazarken, bu şarkıları araştırırken şunu fark ettim ki, ben Aşkın’ın bu halini ve bu şarkılarını çok özlemişim. Bir yandan albümün üzerinden 22 yıl geçmiş olmasına dertlenirken, bir yandan da o günlere şahitlik etmiş olmanın hazzını duymuyor değilim. Ne ki Aşkın nicedir eski Aşkın değil. Doksanların sonlarından itibaren şarkıcılık tekniğindeki değişim, dik seslerde kulak tırmalayan, zaman zaman nazal bir hale gelen bir tınıya dönüştü. Duygusu da o nispette azaldı sanki. Doğru şarkı ve doğru aranjör seçememenin de bu geriye gidişte büyük payı var elbette. Bunları da söylemeden edemedim.


… Ve doksanlar böylece başladı. Ardından Yonca Evcimik “Abone”yle çıkagelecek ve hem ritmi hızlandıracak, hem de dans pistlerini açacaktı. Gerisini biliyorsunuz zaten.

EKİM 2012

3 yorum :

  1. çok güzel bir yazı olmuş keyifle okudum :)

    YanıtlaSil
  2. Yavuz Bey harika bir yazı olmuş.Yüreğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  3. yazık ı devran çağlar da yorumladı :D

    https://www.youtube.com/watch?v=2JayIdCbkg0

    YanıtlaSil