Yıllardır yazar dururuz, Türkiye’de eski katalog albümleri
piyasaya yeniden sürmek başlı başına bir derttir, sıkıntıdır diye. Kapanan
firmalar, devredilmiş haklar, çoktan vefat etmiş müzisyenlerin varislerinin
ellerindeki mirası sadece “mal” olarak görmeleri, öte yandan bir türlü
yeterince etkin olamayan müzik meslek birlikleri derken boğulur gidersiniz
sorunların içinde. En azından yıllardır böyle idi. Şimdi durum farklı mı? Pek
değil. Ama tüm bunlara rağmen artık daha fazla eski katalog albüme ulaşmak
mümkün. Üstelik dijital platformlarda görünmeye başlayan bu tip albümlerin
bazıları plak baskıları ile de rafa çıkıyor yavaş yavaş.
(30 Aralık 2016 tarihinde Milliyet Sanat dergisi internet sitesinde yayımlanmıştır.)
Bir yılı daha geride bırakırken geleneksel yıl dökümü
listemizi yapalım istedim. Yine tarihe not düşmek adına, 2016 yılında orada
burada, televizyonda, radyoda, internette, gittiğimiz mekânlarda, geçtiğimiz
sokaklarda kulağımıza en çok çalınan, sevdiğimiz ya da sevmediğimiz ama en çok
maruz kaldığımız şarkıların 40’ını bir listede topladım. Bu bir “en iyiler”
listesi değil. Resmi verilere dayanan bir liste de değil. Sadece kişisel
gözlemlerimle oluşturduğum, tartışmaya açık bir liste.
(Liste, şarkıları söyleyenlerin isimlerine göre alfabetik olarak sıralanmıştır.)
(Bu cümlenin üzerini tıklayarak şarkıları listedeki sırayla YouTube oynatma listesinden izleyebilir / dinleyebilirsiniz.)
(Liste, şarkıları söyleyenlerin isimlerine göre alfabetik olarak sıralanmıştır.)
(Bu cümlenin üzerini tıklayarak şarkıları listedeki sırayla YouTube oynatma listesinden izleyebilir / dinleyebilirsiniz.)
1.
Ayla Çelik – “Bağdat”
2.
Ayşegül Aldinç Feat. Gökhan Türkmen – “Durum
Leyla”
3.
Bengü –“ Sığamıyorum”
4.
Buray – “Kimsenin Suçu Yok” (Albüm 2015’de
yayımlandı.)
5.
Cem Belevi – “Alışamıyorum”
6.
Demet Akalın – “Hayalet”
7.
Demet Akalın – “Pırlanta” (Albüm 2015’de
yayımlandı.)
8.
Derya Uluğ – “Okyanus”
9.
Ece Seçkin - “Adeyyo”
10.
Emrah Karaduman Feat. Aleyna Tilki – “Cevapsız
Çınlama”
11.
Eypio & Burak King – “Günah Benim”
12.
Hande Yener – “Deli Bile”
13.
Hande Yener – “Mor”
14.
Hande Yener Feat. Serdar Ortaç – “İki Deli”
(Tekli 2015’de yayımlandı.)
15.
Harun Kolçak Feat. Gökhan Türkmen – “Yanımda
Kal”
16.
İlyas Yalçıntaş – “İçimdeki Duman”
17.
İrem Derici – “Dantel”
18.
İrem Derici – “Dur Yavaş”
19.
İrem Derici – “Evlenmene Bak”
20.
Kalben – “Haydi Söyle”
21.
Kalben – “Saçlar”
22.
Kolpa Feat. Ece Seçkin – “Hoş Geldin Ayrılığa”
23.
Model – “Mey”
24.
Murat Boz – “Adını Bilen Yazsın”
25.
Murat Boz – “Janti”
26.
Mustafa Ceceli – “Emri Olur”
27.
Mümin Sarıkaya – “Ben Yoruldum Hayat” (Tekli
2015’de yayımlandı.)
28.
Oğuzhan Koç – Bulutlara Esir Olduk”
29.
Ozan Doğulu Feat. Gülden Mutlu & Bahadır
Tatlıöz – “Uzun Lafın Kısası”
30.
Serdar Ortaç – “Gıybet”
31.
Sertab Erener – “Kime Diyorum?”
32.
Sıla – “Afitap”
33.
Sıla – “Yan Benimle”
34.
Simge – “Yankı”
35.
Sinan Akçıl Feat. Ferah Zeydan – “Şarttır”
36.
Tuğba Yurt – “Güç Bende Artık”
37.
Ümit Besen Feat. Pamela – “Seni Unutmaya Ömrüm
Yeter mi?”
38.
Yalın – “Tatlıyla Balla”
39.
Yirmi7 Feat. Birol Namoğlu – “Muhtemel Aşk”
(Tekli 2015’de yayımlandı.)
40.
Ziynet Sali – “Dağınık Yatak”
BONUS: Altan Çetin - "Aleni Aleni" (Şarkı, 2015'de Volkan Konak tarafından seslendirildi.)
ARALIK 2016
(23 Aralık 2016 tarihinde www.hayatmuzik.com 'da yayımlanmıştır.)
“Müzik iyileştirir” gibi bin yıldır bilinen bir gerçeği durup durup dillendirmemiz gerekiyor bu sıralar. Ne kadar dillendirsek az geliyor. Her gün yeni yasla, acıyla uyanıyoruz çünkü ve yeri geliyor bırakın konserlere filan gitmeyi, albüm satın almayı, içimizden müzik dinlemek bile gelmiyor.
Böyle zamanların şarkıları vardır oysa. Bu topraklarda yakılmış ağıtları, söylenmiş türküleri filan koyun bir kenara, her birimizin kişisel tarihinde zor zamanlarımızda sırtımızı yaslayıp güç aldığımız, omuz aldığımız şarkılar vardır.
Benim için Sertab Erener’in “Rüya”sı böyledir mesela. Aşkın Nur Yengi’nin “Karanfil”i, Levent Yüksel’in “Hayat Zaten Zor”u, Işın Karaca’nın “Yetinmeyi Bilir misin?”i, Nazan Öncel’in “Gidelim Buralardan”ı böyledir. Her biri bir zor zamanın sığınağı olmuştur.
Bunları anlatmamın sebebi, bugünlerde böylesi bir şarkıyla karşılaşmam. Yazılmıyor artık böyle şarkılar kolay kolay. Başka bir dil, başka bir jargon hâkim artık müziğe (en azından popüler müziğe.) İşte Cansu Kurtçu o atarlı giderli lügatin dışına çıkmış ve bir “zor zamanlar” şarkısı yazmış. İyi ki yapmış çünkü müziğin iyileştirdiğine, iyileştireceğine dair inancımızı tazelemeye ihtiyacımız had safhada yukarıda da anlattığım üzere.
Cansu’nun sözlerini yazdığı ve bestesini Fettah Can’la birlikte yaptığı “Deligül”ün düzenlemesi Çağrı Telkıvıran’a ait. Geçtiğimiz günlerde Poll Production etiketiyle yayımlanan şarkıyı Cansu bir sürpriz yaparak Berkay ile birlikte seslendirmiş.
Yukarıda bahsi geçen şarkılardan, “Karanfil”den, “Tuana”dan, “Düş Bahçeleri”nden, hâsılı ‘90’ların o saf, naif ve umutlu ruh halinden esintiler var “Deligül”de. Hem sözlerinde, hem de melodik yapısında var bu. “Beklediğine değecek günler olmalı” diyor şarkıda Cansu ve Berkay. Her şeye rağmen bunu diyebilmek lazım galiba.
Ben çok bayılmasam da Berkay’ın pop kulvarının arabeske yakın duran tarafında kendine has stiliyle bir marka yarattığını kabul etmek lazım. Bu şarkı onu bulunduğu kulvarın dışına çıkarması açısından enteresan olduğu kadar Cansu ile yakaladıkları uyum da şaşırtıyor dinleyeni. Belki bir ters köşe bu. Öyle ya, hepimiz Cansu’nun Fettah Can’la bir düet yapmasını beklerdik doğal olarak. Ben şahsen Cansu ve Berkay’ı ilk bakışta yakıştıramayabilirdim ama yakışmışlar ne yalan söyleyeyim.
ARALIK 2016
“Sen beni unutamazsın” gibi şarkılarda çokça kullanılmış bir klişeden yeni bir şarkı çıkarmak bir yandan garantili bir iş gibi görünse de, bir yandan da zor tabii. Hele ki Emre Aydın gibi son yıllarda kendini de tekrar eder hale gelmiş bir şarkı yazarı yapacaksa bu işi.
Ama yapmış ve sonuç hiç de fena olmamış. Popun etrafımızda olan biten her şey gibi mevsimlere göre de şekillendiği gerçeğinden yola çıkarsak, “Sen Beni Unutamazsın” tam da bu mevsimin, bu ayların şarkısı olmuş her şeyden önce. Yağmurlu, soğuk, akşam erken indiği, günlerin geç aydığı sonbahar-kış sezonu için biçilmiş kaftan. Şarkı geçtiğimiz günlerde DMC etiketiyle yayımlandı. Söz ve müziği Emre Aydın’a ait şarkının düzenlemesi Tuna Velibaşoğlu tarafından yapılmış.
Emre Aydın melodilerinin ve sesinin yarattığı atmosferin zaten başından beri hep böyle bir havası vardı ama bu şarkıda doz doğru tutturulmuş. Etkili bir melodi, şimdilerde şarkılarda pek de duyamadığımız türden içli, hisli cümleler barındıran, yer yer slogan gücünde sözlerle hoş, romantik, bununla birlikte aranjör Tuna Velibaşoğlu’nun şarkıda kemanları kullanırken elini hiç mi hiç korkak alıştırmamasına rağmen hüznü ağdalayamayan, macunlamayan bir şarkı “Sen Beni Unutamazsın”.
İnkâr edemeyeceğim ki Emre Aydın’ın sesini sevenlerdenim. Fazla “ağlak” ya da fazla “rock” olmasına gerek yok. Tam da bu dozda sevdik çünkü bir Aydın’ı yıllar önce. Bu anlamda bu şarkının benim gibi düşünenleri memnun edeceğini düşünüyorum.
ARALIK 2016
(23 Aralık tarihinde www.hayatmuzik.com 'da yayımlanmıştır.)
Uzun süredir popta yeni tanış olduğumuz erkek şarkıcıların birbirinden ayırt edilemeyecek denli benzer stillere sahip olduğu bir gerçek. Sesleri, şarkı söyleme biçimleri, vurguları bir yana, görünümleri, imajları ve dahi şarkıları, müzik tarzları da aynı yönde gidiyor. Ben bile sıkılıyorsam, sıradan dinleyici ne yapsın?
Günlük mesaimin bir parçası olarak dijital platformlara yeni yüklenen şarkılara, kliplere göz atarken Gökhan Sayhan’a denk gelince tesadüfen, şöyle bir durmam boşuna değil. Farklı bir ses, ‘90’lar formunda, sıcak bir şarkı duydum ve durdum.
Gökhan Sayhan’ın ikinci teklisiymiş aslında bu. 2000 yılında profesyonel müzik hayatına başlayan Sayhan, ilk teklisini 2014 yılında çıkarmış. “Giderim Dönmem” adlı o şarkının söz ve müziği kendisine aitmiş. Nitekim yeni şarkısı “Tutsunlar”ı da kendisi yazmış, düzenlemesini ise Tansel Doğanay yapmış. Şarkı geçtiğimiz günlerde DMC etiketiyle yayımlandı.
İlk şarkısına nispetle “Tutsunlar” daha fazla iş yapacak bir şarkı. Hem ticari açıdan böyle bu, hem de Gökhan Sayhan’ın ses rengini ve aralığını daha net ortaya çıkarıyor. ‘90’larda olsaydık çoktan listelere girmiş, radyolara düşmüştü bu şarkı ama şimdilerde sektör çok farklı parametrelerle yol alıyor, malum. Yine de yeni bir şeyler arayıp bulmayı sevenler için Sayhan’a dikkat çekmek istedim.
İki şarkı arasına iki yıl koymak bu zamanda hiç mantıklı değil. Umarım Gökhan Sayhan bundan sonrasında hiç vakit kaybetmeden yeni şarkılarla yoluna devam eder. Daha fazla fark edilmeli çünkü. En azından bende bu beklentiyi yarattı bu şarkıyla.
ARALIK 2016
(23 Aralık 2016 tarihinde www.hayatmuzik.com 'da yayımlanmıştır.)
Melis Kar’ın Halil Sezai ile düeti “Yalnız Masal” 2016 Nisan ayında yayımlanmıştı. Kar yılı bir başka şarkıyla kapatıyor. Söz ve müziği kendisine, düzenlemesi ise Osman Çetin’e ait “Kibir”, geçtiğimiz günlerde DMC etiketiyle servis edildi.
Çok aritmetik, çok hesaplı ama bir o kadar da ölçülü bir şarkı “Kibir”. Dünyadaki popüler müzik eğilimlerinin izinden giderken Türkiye’deki genel geçer beğeni skalasını da ıskalamıyor. Bunda son günlerde adını giderek daha sık duyduğumuz aranjör Osman Çetin’in payı büyük şüphesiz.
İyi bir sese sahip olmanın tek başına bir işe yaramadığı pop arenasında şarkı söyleyebilmek kadar şarkı seçebilmek, o şarkıyı sunabilmek ve satabilmek de şarkıcılığa dâhil artık. Buradan bakınca Melis Kar’ın yakın vadede başarıya giden yolun kapılarını zorladığı söylenebilir. Başından bugüne gelişine bakarak söylüyorum bunu.
Belki “Kibir” tek başına Melis Kar’ı birdenbire birinci lige çıkaracak güçte bir şarkı değil ama kulvarında farkına dikkat çekecek, isminin altını doldurmaya yarayacak, doğru bir adım. İçimdeki bir his ise Melis’in atlama tahtası olacak o şarkıyı yakalamasının an meselesi olduğunu söylüyor. Bekleyelim bakalım.
ARALIK 2016
ESKİ BİR DOSTLA KUCAKLAŞMAK
(5 Aralık 2016 tarihinde Milliyet Sanat dergisi internet sitesinde yayımlanmıştır.)
“Pop-star” tabirinin Türk halk müziğinde bir karşılığı olsaydı, ilk sıraya yazacağımız isimlerden biri şüphesiz onunki olurdu. Bedia Akartürk ‘60’lı yıllardan bu yana Halk müziğinin en popüler yıldızlarından biri olarak var oldu hayatlarımızda. Kendine özgü sesi ile hafızalarımıza yer etti. Yanı sıra kendisinden önceki kuşağın halk müziği yıldızlarından farklı olarak sahnede ve ekranda hareketli ve neşeli tavırları, sempatisi ile de şahsına münhasır bir yıldız oldu.
Dönem dönem gelip geçen moda akımlara çok yüz vermeden otantik halk müziğini korudu ve yaşattı. Çok ender olarak Orhan Gencebay, İbrahim Tatlıses şarkıları söylediğinde bile o şarkıları halk müziği formuna adapte etti. Bir yörenin, bir ağzın türkücüsü olmadı; Ödemişli olmasına karşın Ege türküleri kadar diğer bölgelerin türküleriyle de sevildi, kabul gördü.
Bedia Akartürk bugün 75 yaşında ve 55. sanat yılını yeni bir albümle kutluyor. Albüm elime ulaştığında çocukluğumdan bu yana kulağımı doldurmuş o şen sesi yeniden duymak beklenmedik bir yer ve zamanda eski bir dostla rastlaşmak duygusunu yaşattı bana. El yazısıyla yazılıp imzalanmış ve albüme iliştirilmiş mektubu gördüğümde ise o dostla kucaklaşmış kadar oldum.
Ati Müzik etiketiyle piyasaya sürülen “55. Sanat Yılı” adlı albümde on dört türküye sesiyle hayat vermiş Bedia Akartürk. Kenan İlgen yönetmenliğinde hazırlanan albüme aranjör olarak Müslüm Sevim ve Serhat Şentürk imza atmış. Hemen hepsi bildik, tanıdık türkü ve türkü formunda besteleri Akartürk’ün sesinden yeniden dinlerken, hem halk müziği formalarının dışına çıkmadan, hem de bugünün “sound” anlayışını es geçmeden yakalanmış müzikal tatla şöyle başından sonuna dolu dolu bir halk müziği albümü dinlemenin keyfine varıyorsunuz.
Bedia Akartürk çocukluğumun plaklarından, ilk gençlik yıllarımın siyah beyaz televizyon ekranlarındaki tek tük eğlence ve konser programlarından kalma anılarla en çok “Elmaların Yongası”dır, “Aslan Mustafa”dır, “Gayri Dayanamam”dır benim için. Muhakkak başkaları için de başka türkülerdir ama bu albüm bu mantıkta bir “best of” değil. “Gayri Dayanamam” var evet, yanı sıra “Mühür Gözlüm” de var, “Yeşil Başlı Gövel Ördek” de, “Zar Etme Bülbül” de.
Akartürk elbette ki yılların bilgisi ve tecrübesi, özellikle de sahne deneyimi ile halkın nabzını tutacak, enerjiyi hiç düşürmeden ardı ardına kalbe dokunacak, yeri gelince coşturacak türküleri sıralamayı iyi biliyor ve albüm tam da bu nedenle su gibi akıp gidiyor.
Bir insanın 75 yaşında sesinde ve şarkıcılığında en ufak bir eksilme olmadan şarkı söyleyebilmesi, görüntüsü ile de hâlâ ‘70’lerde nasıl biliyorsak öyle kalabilmesi ancak Akartürk gibi özel isimlere mahsus bir Tanrı hediyesi olmalı. Tıpkı gökyüzündeki yıldızlar gibi yeryüzündeki yıldızları da hep bildiğimiz, hatırladığımız gibi görmek isteriz ya, Bedia Akartürk işte tam da o hissi yaşatıyor bu albümle.
Geçtiğimiz günlerde Altın Kelebek Ödül Töreninde yirmi yılını doldurmuş bir pop yıldızımıza ödül verilir, halk müziği, arabesk ve fantezi türleri bir tek kategoride birleştirilirken benim gibi gördükleri karşısında sinirleri bozulmuş, bu ülkenin müziğini, müzik geçmişini iyi kötü bilen herkes için bu albüm bir yatıştırıcı olabilir. Albümün tam da o gecenin ertesi sabahı elime ulaşması bende öyle bir etki yarattı nitekim.
55. yılınız kutlu olsun Bedia Akartürk. 60. yılınızı da kutlamak temennisiyle.
ARALIK 2016
Hakkımda
Yavuz Hakan Tok
Müzik Yazarı / Eleştirmen / Arşivci
Müzik Yazarı / Eleştirmen / Arşivci
2001 yılında Bir Zamanlar adlı internet sitesinde müzik yazıları yazmaya başladı. Yanı sıra yazıları, Zip İstanbul, Koara, İkinci Kanal, Caretta, Mezun Life, Popüler Tarih dergilerinde, Bugün gazetesi ve Milliyet gazetesinde yayımlandı.
Bu Hafta Çok Okunanlar
-
(Milliyet Sanat dergisi Şubat 2023 sayısında ve 5 Şubat 2023 tarihli Milliyet gazetesinde yayımlanmıştır.) 1997 yılında bir vesileyle Pre...
-
HEM HARBİ, HEM BARBIE (Milliyet Sanat dergisi Mart 2014 sayısında yayımlanmıştır.) “Harbi kız mı, Barbie kız mı?” diye bir argo söylem pe...
-
(1984'ten Bugüne) Sezen Aksu'nun yeni albümünün piyasaya çıktığı bugünlerde, Türk popunun efsane albümlerinden "Sen Ağlama&q...
-
MABEL MATİZ - "FATİH" “Yahu bu ne? Bu zamanda 25 şarkılık albüm mü olur? Kim dinleyecek bunu?” “Şarkıların hepsi birbirine benz...
-
"ALO? HER GECE GEZENLERLE Mİ GÖRÜŞÜYORUM?" “Herkesi zalim kendini alim hissetmen bile normal.” Şarkı bu cümleyle başladığı için...
Arşivden
-
Yabancı Gelin Sonia, Türkiye'de nasıl ünlü bir sinema oyuncusu ve şarkıcı oldu?.. Yetmişlerde ona kim, neden açık çek verdi? Dillere...
-
ENBE ORKESTRASI - "SENDEN KIYMETLİ Mİ?" Bütün tartışmalara, eleştirilere rağmen popüler müzik piyasasında ENBE damgası vurulmuş ...
-
"Hani Peter Pan masalı gibi bir hayal dünyası vardır ya; orada kötülük yoktur, orada ihanet yoktur, orada acı çekilmez. Bizim şarkılar...
-
MABEL MATİZ - "FATİH" “Yahu bu ne? Bu zamanda 25 şarkılık albüm mü olur? Kim dinleyecek bunu?” “Şarkıların hepsi birbirine benz...
-
MUSTAFA BOZKURT – “YOL” Esinlenme, etkilenme, ilham alma, sanatın her dalında bir çıkış noktası olabilir. Önünde bir örneği, daha önce yap...