Bu Blogda Ara

26 Aralık 2011 Pazartesi

Üçüncü "Süper Star" Devri

"SÜPER STAR '83" (A YÜZÜ)


"Petrol" hezimeti ve peşi sıra gelen Yaşar Plak macerasından sonra Ajda Pekkan 1983 yılında dinleyicilerinin karşısına bir kez daha "Bambaşka Biri" olarak çıkmayı başaracaktır.Aslan başı modeli saçları, aerobik taytları, renragenk, fosforlu tozluklarıyla yine genç, yine dikkat çekici ve yine "trend-setter"dır Ajda. Yeşil Giresunlu prodüktörlüğünde, Fikret Şeneş süpervizörlüğünde ve Garo Mafyan aranjörlüğünde hazırlanan yeni albümü de öyle olmalıdır. Olur da nitekim.

"Süper Star" serisinin üçüncü albümü "Süper Star '83", o yılın Mart ayında piyasaya sürülür ve 28 Mart tarihli Hey dergisinin 30 plaklık yerli/yabancı pop müzik listesine on yedinci sıradan giriş yapar. İçeriği bir yana, sadece ambalajıyla bile farklıdır bu plak.Plağın asıl kabını içine alan dış kapak, ortadan açıldığında nefis bir Ajda posterine dönüşmektedir. Ajda'nın bu posterdeki kedili pozu uzun süre plak dükkanlarının vitrinlerini süsleyecektir.

 
O güne dek hep alıştığımız üzere siyah olarak basılan 33'lük plağın şeffaf sarı renkte olması ise bir başka yeniliktir. Bu şeffaf 33'lüğün yarattığı sükse müzik piyasasında bir kaç yıl devam edecek şeffaf plak modasınını başlatacak ve ortalık bir süre şeffaf sarı, mavi, turuncu, yeşil plaklardan geçilmeyecektir.

Şeffaf plağın kerameti 4 Nisan 1983 tarihli Hey dergisinde yayımlanan albüm eleştirisinde şöyle açıklanır: "Aslında plak hammaddesi olan PVC bu renkte; yani şeffaf. İçine renk veren madde karıştırışmadığı için de çıtırtı ve cızırtı yok denecek kadar az. Tabii böyle olması için çok iyi ve kırık olmayan macun kullanılması, toz zerreciklerine karşı korunması, bunun için de çok hassas çalışılması ve vakit kaybının göze alınması gerekiyor. Normal plaktan daha pahalıya mal olan bu işlemde en ufak leke kendini belli edeceği için, çalışanların dikkatli ve sabırlı olmaları lazım..."



"Süper Star '83" gösterişli ambalajı kadar şarkılarıyla da müzik piyasasına bomba gibi düşecektir. Albümün açılışında sözleri Fikret Şeneş tarafından yazılan "Uykusuz Her Gece" yer almaktadır.


Bu şarkının orijinali ilk kez, plak yayımlanmadan bir ay kadar önce İtalya'nın Sanremo kentinde yapılan meşhur müzik festivalinde duyulmuştur. TRT televizyonunun da yayımlaadığı bu festivalde Amii Steward'ın seslendirdiği şarkı, Fikret Şeneş'in dikkatini çekmiş ve Şeneş "I'm Working Late Tonight" adlı bu şarkının orijinal sözlerinden esinlenerek müthiş Türkçe sözler yazmıştır. Bir kadının kendisini aldattığını gözleriyle gördüğü sevgilisini unutmak için çalıştığı kahvede sabahlıyor olması o günlerin Türkiye'sinde pek de alışılageldik bir şarkı sözü konusu değildir ama Ajda da her nasılsa sahici durur ve kıyametler koparır.


"Uykusuz Her Gece"nin düzenlemesi orijinal versiyonundan çok daha dinamik ve etkileyici olmuştur. Nitekim Garo Mafyan'ın usta düzenlemeleri kadar İstanbul Gelişim Orkestrasının icra performansı da doruklardadır bu albümde. Ajda'nın yorumu ise nefes kesicidir.  

Ajda 1986 yılına girdiğimiz yılbaşı gecesi şarkıyı farklı bir düzenlemeyle seslendirir televizyonda. Bu versiyon sadece televizyon için yapılmış ve o günlerin gözde fotoğrafçısı Erol Atar'ın stüdyosunda kliplenmiştir. Şarkının yeni halinden çok Ajda'nın güzelliği ve giydikleri konuşulur uzun süre.


1998 yılında Ajda aynı şarkıyı bir kez daha seslendirir. Yeni versiyon bir albüm kaydıdır bu defa. O yıl yayımlanan "Best Of Ajda" albümünde şarkı Zafer Haznedaroğlu düzenlemesi ile yer alır.


2000 yılında şarkıyı beklenmedik bir şekilde Teoman'ın albümünde görürürüz. "Onyedi" adlı albümünde Teoman "Uykusuz Her Gece"den bir "rock" şarkısı çıkarmıştır. Ajda'nın "birikiyor önümde" şeklinde söylediği bölüm Teoman tarafından "çoğalıyor önümde" diye söylenir. Bunun dışında sözlerde ve müzikte belirgin bir değişiklik yapılmaz. Şarkı Teoman'a kelimenin tam anlamıyla "cuk" oturmuştur.


Teoman'ın 2001 yılında yayımlanan "Remixes" adlı "maxi-single"ında şarkının üç farklı "remix" versiyonu yer alır.





"Süper Star '83" albümünün ikinci şarkısının orijinali "Mystery Of Love" adını taşıyan bir Donna Summer şarkısıdır. Yetmişli yılların disko kraliçesinin bu şarkısı, Fikret Şeneş'in Türkçe sözleriyle tipik bir Ajda şarkısına dönüşecektir.



Şarkının Türkçe adı "Sihirli Aşk"tır ve düzenleme yine Garo Mafyan imzası taşımaktadır. Şarkının orijinalinde de ön plana çıkan vokaller, yerli versiyonunda Mazhar Alanson, Fuat Güner ve Özkan Uğur tarafından yapılır. O günlerde Ajda Pekkan'a sahnede de eşlik eden üçlü bu albümün tamamında vokal yapmışlardır.


Albümün üçüncü şarkısı Ajda'nın kariyeri boyunca bir çok şarkısını Türkçe olarak seslendirdiği ve şarkıcı olarak da çok etkilendiği İtalyan şarkıcı Mina'nın "Il Cigno Dell'Amore" adlı şarkısının Türkçe versiyonudur.


Şarkı, Fikret Şeneş'in yazdığı Türkçe sözlerle "Düşünme Hiç" adını almıştır. Şarkının orijinalinin bilenler, Ajda'nın Mina'nın şarkıcılık tekniğine açıkça öykündüğü  bu Türkçe versiyonu şaşırarak dinlerler.


Ajda Pekkan bu şarkıyı 2000 yılında yayımlanan "Diva" adlı albümünde Volga Tamöz'ün düzenlemesiyle yeniden seslendirir.


Şarkı 2006 yılında bu defa Zeliha Sunal tarafından yeniden seslendirilir. Zeliha Sunal'ın "Rafta Kalmasın" adlı albümünde kullanılan şarkının bu düzenlemesi Tolga Tümözen imzası taşımaktadır.


"Düşünme Hiç", 2010 yılında ENBE Orkestrası'nın "Kalbim" adlı albümünde bu defa Aytekin Kurt'un düzenlenmesi ve yorumuyla yer alır.
"Süper Star '83" albümünde olup da yıllar içerisinde yeniden seslendirilmeyen şarkılardan biri de dördüncü sırada yer alan "Güneş Yorgun" olur. Caz standartlarındaki bu şarkı albümdeki tek Türk bestesidir. Sözlerini yine Fikret Şeneş'in kaleme aldığı "Güneş Yorgun"un bestesi Arif Serdengeçti'ye aittir.


33'lük plağın A yüzünün son şarkısı "Bir Günah Gibi"nin orijinali bir Rus halk şarkısı olan "Oçi Çorniye"dır ve daha önce Zaliha tarafından "Siyah Gözler" adıyla plak yapılmıştır. Bu albümde ise şarkının 1982 yılında Julio Iglesias tarafından "Nathalie" adıyla plak yapılan versiyonu örnek alınır. 

 
Şarkı Fikret Şeneş tarafından Türkçe'ye "Bir Günah Gibi" adıyla kazandırılır ve kısa sürede albümün en büyük "hit"lerinden biri olur. 


Ajda Pekkan, 2000 yılında yayımlanan "Diva" adlı albümünde şarkıyı bu defa Buğra Uğur tarafından yapılan düzenlemeyle seslendirir.


"Bir Günah Gibi" 2005 yılında bu defa İzmir kökenli "rock" grubu Çare'nin ilk albümünde yer alır. Şarkının bu "rock" düzenlemesi, klip de çekilmiş olmasına karşın fazla ilgi görmez.


2010 yılında bir televizyon fenomenine dönüşen "Aşk-ı Memnu" dizisinde Ajda Pekkan ve dizinin müziklerini yapan Toygar Işıklı şarkıyı birlikte seslendirirler. Şarkı dizi de kullanıldıktan sonra gördüğü ilgi üzerine dijital platformlarda da satışa sunulur.

2010 yılında "Bir Günah Gibi"yi seslendiren bir başka isim de Bülent Nargaz olur. Şarkı Nargaz'ın aynı adlı "single"ında yer alır. 


Aynı "single" da şarkının bir de Oğuz Çetiner imzalı "remix" versiyonu bulunmaktadır.


Plağın B yüzünü çevirmeden önce kısa bir mola...

(DEVAM EDECEK)



   

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder